۱۳۸۹ فروردین ۳, سه‌شنبه

فراسوی خبر... 4 فروردین

دخالت رژیم در انتخابات عراق

زینت میرهاشمی

دخالت در مسائل عراق، صدور بحران و بنیادگرایی به این کشور، دامن زدن به بحرانهای داخلی عراق و روی کار نگاه داشتن طرفدران جمهوری اسلامی از جمله شگردهای رژیم ایران برای رهایی از بحران سرنگونی در داخل است.

بدون شک دستاورد برگزاری انتخابات شفاف و رقابتی در عراق، برچیده شدن بساط جبره خواران و حامیان ولی فقیه در این کشور خواهد بود. از این منظر اگر تا همین مرحله که شمارش آرا رو به پایان است، دخالتهای رژیم ایران مهار شود، ضربه سختی به خامنه ای وارد خواهد شد و مرکز قدرت نمایی خود در منطقه را از دست خواهد داد. این امر ضربه سختی به سیاست صدور بحران خواهد بود. از طرفی دیگر، حاصل یک انتخابات دموکراتیک در کشور همسایه، تاثیرات خود را بر رویدادهای ایران خواهد گذاشت که خوشایند رژیم ولایت فقیه نخواهد بود.

نتایج انتخابات پارلمانی عراق که با فعالیت و شرکت گسترده سکولارها برگزار شد، به یک موضوع حساس در عراق و در کشورهای منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس روز گذشته اعلام کرد که حسین کاظمی قمی سفیر رژیم در بغداد با جلال طالبانی ملاقات نموده است. سفیر رژیم از جانب احمدی نژاد رئیس جمهور عراق را برای مسافرت نوروزی به ایران دعوت کرد.

با گذشت یک ماه از انتخابات پارلمانی عراق، ارزیابیهایی که تا کنون از شمارش آرا ارائه شده است، جلوبودن ائتلاف بزرگ «العراقیه» که جریان سکولار مخالف قدرت حاکم به رهبری ایاد علاوی است را نشان می دهد. ائتلاف ایاد علاوی خواستار حکومتی عرفی است. طرفداران مالکی و رژیم ادعا کرده اند که نتایح انتخابات عراق از طرف سازمان مجاهدین خلق دستکاری شده و به نفع لیست «العراقیه» تقلب شده است. به همین منظور خواهان بازشماری آرا با دست شده اند.

دکتر صالح المطلک دبیرکل جنبش ملی عراق مشکل را در ساختار و سابقه حزب الدعوه دانسته است. این حزب فرزند جمهوری اسلامی است. صالح مطلک به درستی اشاره می کند «آیا حزب الدعوه قادر است قدرت را به صورت مسالمت آمیز تحویل دهد.» وی که به این امر شک می کند می گوید:«معتقدم حزب الدعوه امکان ندارد که به جابه جایی قدرت به صورت مسالمت امیز ایمان داشته باشد.»

اعلام این که نتایج انتخابات در عراق توسط سازمان مجاهدین خلق دستکاری شده است از شگردهای رژیم برای سرکوب بیشتر ساکنان شهر اشرف و از طرفی دیگر جلوگیری کردن از به رسمیت شناختن نتایج شمارش آرا است.

روند رویدادهای عراق و ردپای جمهوری اسلامی در مسائل داخلی عراق، بار دیگر بر این امر تاکید می کند که رژیم استبدادی حاکم بر ایران و سیاست صدور بحران، به تشنج در منطقه دامن خواهد زد و این سیاست به ضرر مردم ایران تمام خواهد شد.