۱۳۸۸ اسفند ۱۸, سه‌شنبه

فراسوی خبر… 18 اسفند

تصویب بودجه نظامی امنیتی سال 89

زینت میرهاشمی

روز دوشنبه 17 اسفند، کلیات بودجه سال 89 که توسط دولت احمدی نژاد به مجلس ارائه شده بود، با ۱۵۱ رای موافق، ۶۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر به تصویب رسید. تصویب کلیات این لایحه، بار دیگر بر نقش بی رنگ مجلس و یکه تازی احمدی نژاد در راس دولت پاسداران تاکید گذارد. بی اعتنایی احمدی نژاد به قوه مقننه در تنظیم بودجه سال 88،، آن قدر واضح بود که صدای هواداران احمدی نژاد در مجلس را هم درآورد. احمد توکلی، یکی از نماینده های رژیم در مجلس، در رابطه با قدرت دولت در بودجه در مصاحبه ای با روزنامه حکومتی اعتماد در تاریخ سه شنبه 20 بهمن گفت:«معنای این حرف این است که اصلا بودجه یی نوشته نمی شود و هیچ رقمی قابل اتکا نیست.»

تنظیم بودجه سال 89، انعکاسی از قدرت گیری پاسداران در بخشهای اقتصادی کشور و نیز نظامی کردن اقتصاد ایران است. افزایش چشمگیر بودجه دستگاههای نظامی و امنیتی به شمول بسیج و سپاه و سازمانهای رنگارنگ وابسته به ولایت فقیه بر این نهاده تاکید می گذارد.

الیاس نادران یکی دیگر از نماینده های حامی دولت، در این مورد گفت:«این لایحه در واقع مجموعه ای از اختیارات است که به دولت داده شده که بر اساس آنها می تواند به هر نحوی صلاح بداند بودجه را طی سال 89 بنویسد و به هر نحوی که مصلحت بداند به آن عمل کند.»

بودجه سال 89 بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، باعث افزایش نرخ تورم، کاهش تولید داخلی و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و افزایش وابستگی به درآمدهای نفت و نیز کاهش اشتغال خواهد شد. تنظیم این بودجه، در جهت فربه تر شدن دولت نظامی امنیتی و سرمایه داران و فقیرترشدن مردم خواهد بود.

اوضاع چقدر خراب است که نادران از حامیان دولت احمدی نژاد در مجلس هشدار داد که آن جه نوشته شده «سازی است که صدای آن چند سال دیگر در می اید.»