۱۳۸۷ آذر ۳, یکشنبه

فراسوی خبر...4 آذر

بحران خزانه خالی و هراس از " 18 تیر" گونه شدن اوضاع

لیلا جدیدی

رییس جمهور رژیم ولایت فقیه در پاسخ به انتقادات و نگرانیها از هر سو، پشتوانه ارزی را "کافی" اعلام و ادعا کرد: "ما قادر هستیم با فروش نفت 8 یا 5 دلاری هم کشور را اداره کنیم." میزان بدون پشتوانه بودن سخنان دست نشانده خامنه ای در این باره را می توان در ابراز دلشوره جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح تخمین زد.

غلامعلی رشید در یک همایش دوپینگ روحی با نام "توسعه پایدار و ایمن با روحیه و تفکر بسیجی"، کاهش قیمت نفت را در برگیرنده سه تهدید عمده ارزیابی کرد. او با وحشت از بالا گرفتن اعتراضات مردمی نسبت به بی کفایتی حکومت، یکی از مهمترین تهدیدها را رخ دادن حوادثی مانند "18 تیر" دانست.

از سوی دیگر این بار چماقداران بازنشسته "سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی" هم حیف و میل ذخایر ارزی در دولت احمدی نژاد را طی بیانیه ای زیر سوال بردند. جریان مزبور با بررسی میزان درآمد نفت، هزینه های ارزی و حساب ذخیره ارزی در دولت احمدی نژاد، از دولت و مجلس خواسته است تا در باره بیش از 64 میلیارد دلار تفاوت رقم درآمد نفت و گاز و هزینه های ارزی دولت توضیح دهند.

اما تنها پایین رفتن قیمت نفت و خالی بودن ذخایر ارزی نیست که رژیم را به سرگیجه انداخته است. میزان صادرات غیر نفتی نیز برای رژیمی که به واردات تکیه دارد، مشکل ارزی به وجود آورده است. مهدی غضنفری، رییس سازمان توسعه تجارت، از کاهش 4 میلیاردی صادرات غیر نفتی در پی بروز بحران اقتصادی جهان خبر می دهد و می گوید نیازهای ارزی باید از طریق صادرات 30 تا 50 درصدی تولیدات تامین شود.

در شرایطی که بی کفایتی و ورشکستگی جمهوری اسلامی را حتی مزدوران حکومتی و ناجیان حفظ حکومت نمی توانند انکار کنند، تا جایی که یکی از بالاترین مقامهای نظامی هشدار قیام مردمی را داده است، رییس جمهور رژیم لالایی برای کسانی که از پیش خواب بوده اند می خواند.

ایران نبرد