۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

معرکه گیری برای آتش زدن عکس خمینی نظام را از سقوط نجات نخواهد داد

زینت میرهاشمی

در پی بی تاثیر بودن سناریوی هویت گذاری «انقلاب مخملی» بر جنبش مردمی، از اتاق فکر فرماندهان سرکوب، طرحی دیگر برای نجات نظام به نمایش گذاشته شد. طرحی برای وحدت در هرم قدرت و سرکوب بیشتر مردم. در این طرح با جنجال در مورد آتش زدن عکس یک دیکتاتور مرده، شرایطی به وجود آورده می شود که مخالفان درون نظام به تسلیم وادار شوند و مردم با شدت بیشتر سرکوب شوند.

در حالی که سیمای جمهوری اسلامی شعارهای دانشجویان علیه اصل ولایت فقیه و شخص ولی فقیه را نادیده می گیرد، یک باره آتش زدن عکس خمینی بارها به نمایش گذاشته می شود.

به تصور طراحان این پروژه، نمایش این صحنه شعار مرگ بر خامنه ای و آتش زدن عکس ولی در سایه قرار می گیرد و با ابراز وفاداری سران جریان سیز به خمینی، کارت سبز برای سرکوب خیزش دانشجویان صادر می شود و همزمان امکانات برای روانه کردن گله های اراذل و اوباش به دانشگاهها برای ایجاد رعب و ترس بیشتر می شود. اما در عمل کل این طرح ناکام ماند. جایگاه جنبش رنگین کمان بیشماران و شعارهایش بسیار بالاتر از ان است که جنجال بر سر آتش زدن عکس خمینی بتواند آن را از حرکت بازدارد. این جنبش، سلطان زنده که خود را نماینده «خدا» بر روی زمین می داند را نشانه رفته است.

برجسته کردن تصویر آتش گرفته خمینی برای وحدت در بالا و سرکوب جنبش مردمی دقیقا نشانه ضعف و بی ارزش بودن جایگاه خامنه ای به عنوان ولی فقیه است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، طی بیانیه ای نمازگزاران روز آدینه را به جولان دادن در خیابانهای تهران دعوت کرده است. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از کروبی و موسوی خواسته است که به «رهبر» لبیک گویند و در نماز جمعه شرکت کنند.

موسوی و کروبی خواستار بر پایی تظاهراتی شده اند که بدین وسیله دلبستگی خود را به خمینی شان دهند. رفسنجانی در صحبتهایش عاقلان دو طرف را به چاره جویی دعوت کرد. پایوران رژیم همه بر وضعیت بحرانی تاکید می کنند و دنبال چاره ای برای نجات نظام هستند و می خواهند قیام مردمی را یک دعوای خانگی جلوه دهند. در حالی که جنبش مردمی مطالبات مشخص دارد و کنشگران این جنبش با تداوم حرکتهای اعتراضی خود اراده خود را برای یک تغییر دموکراتیک نشان داده اند.

ترفند نشان دادن عکس آتش گرفته خمینی نه فقط وحدت و یا سازشی در میان بالائیها ایجاد نکرد که تضاد آنان را تشدید کرد. طرح بستن شکاف در بالا به شرطی می تواند موفق شود که ولی فقیه برای پرداخت هزینه آن که در گام اول تقسیم قدرت است اعلام آمادگی کند.

ابراز دلبستگی آقایان موسوی و کروبی به خمینی و نظام جمهوری اسلامی به شرطی برای خامنه ای قابل قبول است که این آقایان پرچم سفید را بالا برده و به گماشته ولی فقیه ابراز فاداری کنند. همچنین برای خامنه ای محکوم کردن توهین به خمینی کافی نیست. از منظر طراحان این سناریو این دلبستگی باید وحدت کامل در سرکوب عملی جنبش رنگین کمان بیشماران باشد.