۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

عدم آزادی 36 مجاهد گروگان پیروی کردن از ولی فقیه است

زینت میرهاشمی

پیروی کردن از رژیمی که مردم با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» وعده دفن آن به زباله دان تاریخ را می دهند، هیچ چشم اندازی نخواهد داشت. جلب رضایت ولی فقیه از جانب دولت عراق و فشار آوردن به گروگانهای مجاهد، نه از بحران سرنگونی رژیم در داخل ایران می کاهد و نه از عزم ساکنان شهر اشرف برای دفاع از حقوق مشروع خود. عدم آزادی 36 گروگان مجاهد از طرف دولت عراق، به خاطر جلب رضایت استبداد مذهبی حاکم بر ایران است و این اقدام ننگین از طرف همه مدافعان حقوق بشر محکوم است.

روز سه شنبه 7 مهر، عفو بین الملل، طی فراخوانی خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط 36 مجاهد گروگان در دست دولت عراق شد.

اعتصاب غذای 64 روزه 36 مجاهد گروگان و نیز اعتصاب غذای 62 روزه صدها تن از ساکنان اشرف و حامیان مقاومت در سراسر دنیا وارد دور تازه و خطرناکی می شود. روز یکشنبه 5 مهر، قاضی شهر خالص برای سومین بار حکم آزادی 36 گروگان مجاهد را صادر کرد. علیرغم حکم قطعی آزادی توسط قاضی، دولت عراق مانع آزادی این گروگانها شده است.

گروگانهای مجاهد روز سه شنبه اعلام کردند که در صورت انتقال به محلی دیگر اعتصاب غذای خود را به خشک تبدیل خواهند کرد. اسیرانی که جز بدنهای زخمی و گرسنه هیچ سلاح و امکانی برای دفاع از خود در برابر توطئه احتمالی تحویل به شکنجه گاههای رژیم ایران در دست ندارند، در نبردی عادلانه و البته نابرابر با گماشتگان ولی فقیه دست و پنجه نرم می کنند. در رویدادی دیگر، روز دوشنبه 6 مهر، دادگاه عدالت اروپا، طی حکمی درخواست رژیم ایران برای لغو حکم 16 آذر این دادگاه که نام سازمان مجاهدین خلق را از لیست تروریستی درآورده بود، مردود شناخت. دادگاه عدالت اروپا همچنان از عوامل رژیم در این دادگاه خواست تا هزینه های پرداخت شده از طرف مجاهدین در این دادگاه را بپردازد.

پایوران رژیم از هر شرایط و فرصتی بر تمایل سیاستمدارن اروپایی به مماشات استفاده کرده و فشار بر اعضای سازمان مجاهدین را در هر سفره رنگینی که پهن می کنند، افزایش می دهند. اما خیزشهای مردمی که همچنان ادامه دارد، آنچنان رژیم را در دنیا بی آبرو ساخته که حتا دلباختگان «گفتگوهای انتقادی» را از لاس زدن خجالت زده کرده است. بر همین راستا حتا شورای وزیران اتجادیه اروپا، کمیسیون اروپا و دولت فرانسه علیرغم تلاشهای لابیهای رزیم، در این پرونده از رژیم حمایت نکردند.