۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

ارکستر خشونت، نشانه بحران در هرم قدرت

زینت میرهاشمی

از ریز و درشت، عمامه دار و بدون عمامه، از پاسداران دخمه های غبار گرفته ارتجاع تا حافظان برج و باروی ولی فقیه، نواختن سازی را شروع کرده اند که پایان آن را با وعده بریدن زبان، جدا کردن سر، کشتار و سرانجام بردن سرها بر چوبه های دار نوید می دهند. نمایش سریالی که برای التیام زخمهای ولی فقیه و شرط بندی روی برد او به راه افتاده، نشان دهنده بی اعتباری ولی فقیه در میان روحانیت و افراد موثر در هرم قدرت است. این یکی از علایم شکاف غیر علاج در میان پایوران رزیم است.

روز دو شنبه 21 دی، غلامحسین اژه ای که از جلادان به نام است در مقام دادستان کل کشور طی نامه ای از دادستان تهران تقاضای «برخورد قاطعانه» با «عوامل فتنه گر» شد. طوماری از طرف تعدادی از ملاها برای تنبیه محاربان جمع اوری شده است. تعدادی از گماشتگان رژیم در مجلس، هفته گذشته خواهان اجرای حکم «محاربان» در مدت 5 روز شدند. آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه رژیم، مردم را تهدید کرد و گفت از این به بعد آنها حکم مجازات «محارب» را دارند. اما رهبر ارکستر وظیفه رهبری خود را در این نمایش خشوت آمیز به درستی انجام داده است. آیت الله خامنه ای وحشیگری اوباشان، چماقداران و بسیجیان را «خشمی طبیعی» دانسته و آنها را در اجرای خشونت تشویق می کند.

نوازندگان ارکستر خشونت همه از «محارب» و مجازاتهای اسلامی حرف می زنند گویا برای اولین بار است که این گونه مجازاتهای وحشیانه و غیرانسانی اجرا می شود. نسلی که در شرایط کنونی علیه استبداد شوریده است، با نسلی که کشتار سالهای دهه 60 و جنایتهای سه دهه گذشته را در سینه خود حک کرده پیوند تنگاتنگی دارد. این را می توان از تشابه شعارهای این روزها با شعارهایی که در جریان انقلاب ضد سلطنتی داده می شد به خوبی درک کرد. اگر چه حکومت همه ابزارهای سرکوب و کشتار را در دست دارد؛ اما این گونه نمایش به راه انداختن برای تایید و تقویت ولی فقیه در اجرای سرکوب، نشانگر در هم ریختگی و بحران در هرم قدرت است.