۱۳۸۷ بهمن ۱۲, شنبه

یکشنبه 13 بهمن 1387 - 1 فوریه 2009

برخی از مطالب نبرد خلق شماره 283 را در همین ستون بخوانید

نبردخلق شماره 283 در یک فایل پ د اف

فراسوی خبر... 13 بهمن

پس از جک استراو اینک مُحمد خاتمی

منصور امان

حُجت الاسلام خاتمی، رییس جمهور پیشین جمهوری اسلامی، با به رُخ کشیدن یک دستاورد دوران ریاست خود به چهره ی رقیبان اش، خشم شدید آنها را برانگیخته است.

آقای خاتمی موضوع گُنجانده شُدن سازمان مُجاهدین خلق در لیست تروریستی اتحادیه اروپایی در این دوره را به عُنوان زاویه حمله انتخاب کرده است؛ یک انتخاب پُر خطر و حساس که اگر چه واکُنش بی درنگ و گُسترده هماوردان "اُصولگرا" ی وی بدان، حدس آقای خاتمی مبنی بر ضربه پذیر بودن آنها از این نُقطه را تایید کرده است اما همزمان به دُشواری می توان "نظام" در کُلیت خود را به سلامت از کنار آن مانور داد.

آقای خاتمی سینه جلو داده است: "در گُذشته کاری شُد که همه دُنیا گُفت مُنافقین تروریست هستند اما امروز چه کار کرده ایم و چه شُده است که نام آنها از لیست تروریستی درآمده است؟"

پس از اعتراف آقای جک استراو به مُعامله با رژیم مُلاها برای گُنجاندن مُخالفان آن در لیست تروریستی، سُخنان رییس جمهور سابق، حُجت الاسلام خاتمی صریح ترین سندی است که در این باره از سوی یکی از طرفهای آن سوی پیشخوان ارایه می شود.

اشاره حُجت الاسلام خاتمی به جوش دادن مُعامله سودآوری با شُرکای تجاری "نظام" در اُروپا در سال 2001 میلادی است که در نتیجه ی آن به ابتکار آقای جک استراو، سازمان مُجاهدین خلق، یک گُروه مُخالف و پُر دردسر برای رژیم مُلاها ابتدا در لیست تروریستی انگلیس و یک سال بعد در لیست اتحادیه اُروپایی گُنجانده شُد. همزمان، برای کُر شرعی قراردادهای پُر منفعتی که آقای خاتمی و همریشان به نشانه حق شناسی زیر بغل شرکتهای نفتی و صنعتی اُروپایی می زدند، مدال "اصلاح طلبان داخل حُکومت" نیز به طور رسمی به گردن آنها آویخته شُد.

از این رو، انتقاد آقای خاتمی از نامُوفق بودن رُقبای خود در زمینه تجارت سیاسی با اموال و منابع عُمومی تا اندازه ای به جاست. "اصولگرایان" نظامی – امنیتی حتی با حرارت و خوشرویی بیشتری از "اصلاح طلبان" تدارُکچی، اسباب سورچرانی شرق و غرب در خزانه ی همگانی را فراهم آورده اند بدون آنکه در انتها انعامی دریافت کرده باشند.

موضوع مُشاجره آنها با حُجت الاسلام خاتمی و همینطور مُشکل آقای خاتمی با آنان، نتایجی است که چُرتکه اندازی پیرامون تاراج داراییهای مردُم ایران آشکار کرده است. رییس دولت پیشین، تراز خود در این پهنه را مُثبت می بیند و دولت کُنونی نیز در همین طبقه بندی از خود دفاع می کُند. آنچه که هر دو آنها به طور ناگُفته و بدیهی بر سر آن توافُق دارند، مشروعیت خالی کردن جیب مردُم برای تامین مخارج "حفظ نظام" است.

رابرت گيتس : من از دخالت رژیم ایران در منطقه ، بیش از فعالیت روسها نگرانم 11:50:22 AM 1387/11/12
رابرت گيتس رابرت گيتس
رابرت گیتس- وزیر دفاع آمریكا در جلسه استماع كمیته نیروهای مسلح سنای این كشور، رژیم ایران را از جمله چالش های اصلی پیش روی آمریكا در منطقه دانست و بر ضرورت همكاری با سایرطرفها براى مقابله با جاهطلبیهای این رژیم تاكید كرد. كارل لوین رئیس كمیته نیروهای مسلح سنای آمریكا در ابتدای این جلسه استماع گفت: چالش هایی كه وزارت دفاع آمریكا با آن روبهرو است، تنها محدود به عراق و افغانستان نمىشود. رژیم ایران؛ بهخاطر پیشبرد برنامه هستهیى، حمایت از شبهنظامیان و گروههاى تروریستی در خاورمیانه كماكان یك نیروی بیثبات كننده در خاورمیانه میباشد. آمریكا در اروپا با همتایان خود در ناتو كار خواهد كرد تا روابط خود با روسیه را بهبود بخشد. اگر ما بتوانیم برنامه مشتركی را با روسیه بر سر طرح سپر دفاع موشكی علیه موشكهای رژیم ایران به پیش ببریم، این مساله تركیب قدرت كلیت منطقه را تغییر میدهد و فشار بیشتری را روی این رژیم میگذارد تا از دستیابى به سلاح هستهای و موشكهای دوربرد كوتاه بیاید. سپس رابرت گیتس وزیر دفاع آمریكا در تایید سخنان رئیس كمیته نیروهای مسلح سنا گفت: روسیه هدف طرح سپردفاع موشكی ما نیست؛ هدف، رژیم ایران است. ما یك نگرانی مشترك در آن منطقه داریم، فكر میكنم كه روسیه تصوری غیرواقعی از جدول زمانی رژیم ایران و زمانی كه موشكهای آن به بخش عمدهای از روسیه و اروپا میرسد، دارد. من بسیار راغب هستم كه در مورد طرح سپردفاع موشكی با روسیه همكاری كنم. ادامه

كمیته سیاست ایران، از آمریكا خواست مانند اتحادیه اروپا ، مجاهدین را از لیست تروریستی خارج كند 11:50:22 AM 1387/11/12
 كميته سياست ايران  در آمريكا - آرشيو كميته سياست ايران در آمريكا - آرشيو
پرفسور ریموند تنتر رئیس كمیته سیاست ایران، ژنرال پال وللی، ژنرال تام مك اینرنی، بروس مك كولم، چاك نش و پال ولدی از اعضای دیگر این كمیته از دولت آمریكا خواستند همانند اتحادیه اروپا نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از لیست تروریستی خارج كند. مركز اطلاعرسانی اسكات ترید آمریكا گزارش این اظهارات را منتشر كرده است: به عقیده پروفسور ریموند تنتر، رئیس كمیته سیاست ایران، ”تصمیم اتحادیه اروپا براى خارج كردن نام مجاهدین از لیست تروریستی، الگوی مهمى براى دولت باراك اوباما به منظور ارسال پیام حمایت آمیزی به مردم ایران است. تصمیم اتحادیه اروپا با تحقیقات كمیته سیاست ایران همخوانی دارد و واشینگتن نیز میتواند براى خارج كردن نام مجاهدین خلق ایران از لیست سازمانهای تروریستی از آن بهره بگیرد. ژنرال تام مك اینرنی معتقد است: ”ادامه نامگذاری تروریستی نیروی اصلی اپوزیسیون ایران توسط وزارت خارجه آمریكا، بر اساس واقعیات تاریخی، در تناقض با حكومت قانون است و با منافع آمریكا در برخورد تهدیدات رژیم ایران در تعارض است از این رو غیرقابل توجیه است. اكنون كه اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است كه نام سازمان مجاهدین را از لیست تروریستی حذف كند، چنین نامگذاری توسط آمریكا، مخالف نظر متحدین اصلی ما می‌باشد. ادامه چنین نامگذاری تهدید علیه اعضای اپوزیسیون ایران در عراق است. ادامه

كمیته بینالمللى حقوقدانان در دفاع از اشرف، با هوشیاری تمام به نظارت بر وضعیت اشرف ادامه مىدهد 11:50:22 AM 1387/11/12
شهر اشرف شهر اشرف
كمیته بینالمللى حقوقدانان در دفاع از اشرف به نمایندگی از 8500تن از حقوقدانان و وكلا در نامهیی به ساكنان اشرف تأكید كرد:
با توجه به اظهارات غیر قانونی روزهای اخیر آقای موفق الربیعی چه در تهران و چه در بغداد آماده است چنانچه لازم باشد علیه كسانی كه حقوق ساكنان اشرف را نقض كنند در دادگاهها و مراجع ذیربط بینالمللی اقامه دعوا نماید. ادامه

۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه

فراسوی خبر... 12 بهمن

جمهوری اسلامی در تنگنای " گُفت و گوی مُستقیم"

منصور امان

سردرگُمی دستگاه رهبری جمهوری اسلامی پیرامون اتخاذ یک سایت روشن و واحد در برابر پیشنهاد "گُفت و گوی مُستقیم" آمریکا، با اعلام آمادگی وزیر خارجه مُلاها برای نشان دادن "واکُنش مُثبت" بدان، علامت دیگری از حُضور نیرومند خود را ارسال کرده است.

تازه ترین ارزیابی جمهوری اسلامی که آقای مُتکی در همایش جهانی اقتصاد در داوس (سوییس) آن را به آگاهی رساند، تلاش آشکار برای گرفتن زهر مواضعی است که آقای احمدی نژاد، گُماشته ولی فقیه بر مسند ریاست جمهوری تنها سه روز پیشتر اتخاذ کرده بود. او گُفت و گو با دولت آمریکا را به "خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از سراسر جهان و عُذرخواهی اوباما از جنایات آمریکا در 60 سال گُذشته" مشروط ساخته بود.

بهانه گیری غیر جدی آقای احمدی نژاد، ناهمگونی فاحشی با کوششهای آشکار و پنهان دولت نظامی – امنیتی در ماه های گُذشته برای دلبری از آمریکا و طرف خطاب آن قرار گرفتن دارد. میزان اشتیاق او و شُرکا در این زمینه را می توان از توسُل انتحاری آنها به دلالهای نه چندان خوشنام برای دوره گردی و پادرمیانی حدس زد.

از این رو، تنها دلیلی که می تواند سبُک شُدن چانه ی آقای احمدی نژاد را توضیح بدهد، خودداری آمریکا از پذیرش وی و گرایش نظامی – امنیتی دولت به عُنوان طرف مُذاکره ی خود است. این گُمانه را انتشار خبری در باره احتمال ارسال یک نامه از سوی رییس جمهور آمریکا "خطاب به مردُم ایران" و به آدرس آیت الله خامنه ای تقویت می کُند. اگر چه سُخنگوی کاخ سفید روز پنج شنبه خبر روزنامه انگلیسی "گاردین" را تکذیب نمود اما توضیحات وی در این باره، تصویر از وضعیت موجود را تکمیل کرد. آقای رابرت گیبز گُفت: "یکی از مسایل پیش روی دولت آمریکا این است که به دُرُستی معلوم نیست باید با چه کسی در ایران گُفت و گو کرد."

بنابراین می توان نتیجه گرفت، در همان حال که مساله مُذاکره با آمریکا و به جیب زدن امتیازهای سیاسی آن، باندها و گرایشهای داخلی حُکومت را به گونه روز افزونی به رویارویی با یکدیگر، خرابکاری مُتقابل و تراشیدن مانع بر سر راه هم می کشاند، جبهه اُروپایی - آمریکایی دلایل قانع کُننده بیشتری برای "دراز کردن دست" و برداشتن "چُماق سخت تر" می یابد.

پیام تبریك دبیركل سازمان خبات كردستان ایران به رهبر مقاومت ایران 11:46:08 AM 1387/11/10
كاك باباشیخ حسینی كاك باباشیخ حسینی
دبیركل سازمان خبات كردستان ایران كاك بابا شیخ حسینی، باارسال پیامی به رهبری مقاومت ایران خارج شدن نام سازمان مجاهدین خلق از لیست تروریستی اتحادیه اروپا را تبریك گفت: متن این پیام از این قرار است: به نام خداوند بخشنده مهربان برادر مجاهد آقای مسعود رجوی مسئول شورای ملی مقاومت ایران! خانم مریم رجوی رئیسجمهور برگزیده مقاومت ایران! با تقدیم احترام و سلامهای گرم بهمناسبت پیروزی بزرگ و تاریخی لغو برچسب تروریستی اتحادیه اروپا علیه سازمان مجاهدین خلق ایران صمیمانهترین تبریكات را به شما و تمامی رزمندگان شهر اشرف و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران تقدیم میدارم. لغو برچسب تروریستی اتحادیه اروپا علیه سازمان مجاهدین خلق ایران، پیروزی بزرگ و تاریخی براى مقاومت ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران و مردم ایران میباشد. این پیروزی با كوشش و زحمات و فداكاری بىمثال و بیمانند تمامی اعضا، یاران و پشتیبانان مقاومت ایران به ثمر رسید. ادامه

پیام تبریك كمیته مركزی سازمان خبات كردستان به سازمان مجاهدین خلق ایران 11:46:08 AM 1387/11/10
سازمان خبات کردستان ايران سازمان خبات کردستان ايران
سازمان خبات كردستان ایران همچنین در بیانیهیی از سوی كمیته مركزی این سازمان اعلام كرد: لغو برچسب تروریستی پیروزی بزرگ براى سازمان مجاهدین خلق ایران و مقاومت عادلانه مردم ایران روز دوشنبه 7بهمن 1387 كشورهای اروپایی نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از لیست تروریستی خارج كردند. خارج كردن نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست تروریستی اتحادیه اروپا پیروزی بزرگی براى سازمان مجاهدین خلق ایران، رزمندگان سرفراز و مقاوم و پایدار در شهر اشرف و مردم ایران میباشد. این پیروزی باردیگر این واقعیت را نشان داد كه مقاومت آزادیخواهی در برابر رژیم سركوبگر و ضدمردمی آخوندی برحق است و حاكمیت آخوندی و سردمداران خون آشامش تروریستپرور و قاتل و جنایتكار و نامشروع هستند. بیشك روزی خواهد رسید كه تمامیبندها پاره خواهند شد و موانع سر راه آزادیخواهان و رزمندگان مقاوم و فداكار و پایدار برچیده خواهند شد. آنروز خواهد رسید كه آخوندهای مستكبر و جنایتكار به دست عدالت و قانون و مردم به سزای اعمال شنیع و جنایتكارانه شان خواهند رسید. آنروز خواهد رسید كه آخوندهای مستكبر و جنایتكار به دست عدالت و قانون و مردم به سزای اعمال شنیع و جنایتكارانهشان خواهند رسید. این پیروزی بزرگ را به رهبر مقاومت ا یران و هم میهنان كرد در كردستان ایران و تمامی رزمندگان آزادی تبریك میگوییم. سازمان خبات كردستان ایران ـ كمیته مركزی.

۱۳۸۷ بهمن ۹, چهارشنبه

فراسوی خبر... 9 بهمن

لایحه هدفمند کردن یارانه ها، وعده پوچ

زینت میرهاشمی

با سقوط بهای مواد نفت خام، طرحهای اقتصادی بی پایه پاسدار احمدی نژاد به داستان «بردن پول نفت به سفره مردم» پیوست. تنها دستاورد این طرح، افزایش بهای مواد خوراکی و مایحتاج اولیه مردم است. سفره طبقه کارگر و مزدبگیران در افزایش قیمت نفت نه تنها پربارتر نشد بلکه با این وعده ها سفره مردم خالی تر هم شد.

روز سه شنبه 8 بهمن، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی اعلام کرد «احتمال دارد که این لایحه در بودجه سال 88 اعمال نشود.» طی هفته های گذشته این لایحه با مخالفت تعدادی از کارگزاران رژیم روبرو شده است. دولت پاسداران با ارائه لایحه «یارانه ها» از مجلس خواسته است که قیمت برق را 7 برابر، گاز طبیعی را 10 برابر، بنزین را 4 برابر و قیمت گازوئیل را 21 برابر افزایش دهد.

این افزایش قیمتها حتا در خوشبینانه ترین حالت هیچ خوانایی با «یارانه ها» که رژیم در نظر دارد به افراد کم درآمد بدهد ندارد. به ویژه این که با پایین آمدن قیمت نفت، درامد نفتی کاهش شدید پیدا کرده است. بر اساس آمار روزنامه سرمایه اول بهمن، درآمد نفتی در سال 86، 7/81 میلیارد دلار، در سال 87، تا کنون حدود 65 میلیارد دلار بوده است. این منبع پیش بینی می کند که این درآمد در سال 88 به 30 میلیارد دلار برسد. با توجه به این ناپایداری در اقتصاد نفتی ایران، پوچی طرحهای اقتصادی احمدی نژاد خود را نشان می دهد که تاثیر مستقیم و بلاواسطه آن فقر و تنگدستی بیشتر برای مردم خواهد بود.

مریم رجوی: اوباما باید نام مجاهدین را از لیست تروریستی خارج كند 12:21:23 PM 1387/11/9
AP AP
تلویزیون آسوشیتدپرس: خانم مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران، به خبرنگاران گفت: ”امروز یك روز تاریخی و استثنایی براى مردم ایران، براى جنبش مقاومت در ایران و همچنین براى تاریخ اروپاست. آقای اوباما باید نام مجاهدین را از لیست تروریستی خارج كند، زیرا این نامگذاری بهخاطر یك همدستی سیاسی با رژیم ملاها بوده است. آمریكا اگر میخواهد در كنار مردم ایران قرار گیرد، باید به خواسته مردم ایران كه خواستار مقاومت در برابر دیكتاتوری مذهبی هستند، احترام بگذارد. به همین خاطر من خوشبین هستم، زیرا به رغم تمامی مسائل، سیاست آمریكا بر اساس تغییر بنا شده است.“.

برگزارى كنفرانس مطبوعاتی كمیته اروپایی درجستجوی عدالت با حضور رئیسجمهور برگزیده مقاومت 12:01:37 PM 1387/11/9
كنفرانس مطبوعاتي  خانم رجوي در بروكسل كنفرانس مطبوعاتي خانم رجوي در بروكسل
درپی حذف نام سازمان مجاهدین خلق ایران ازلیست تروریستی‌ ، یك كنفرانس مطبوعاتی ازسوی كمیته اروپایی درجستجوی عدالت با حضور رئیسجمهور برگزیده مقاومت در مركز مطبوعاتی اتحادیه اروپا در بروكسل برگزار شد. ریاست این كنفرانس را دكترالخو ویدال كوادراس نایب رئیس پارلمان اروپا و استراون استیونسون نایب رئیس گروه احزاب مردم و احزاب دموكرات مسیحی كه بزرگترین گروه پارلمانی است‌ ، برعهده داشتند و شماری از برجستهترین حقوقدانان و نمایندگان پارلمانها ازكشورهای مختلف اروپا شركت و سخنرانی كردند خانم مریم رجوی در این كنفرانس مطبوعاتی گفت: ‌ سرانجام عدالت پیروز شد. اتحادیه اروپا به حكومت قانون تسلیم شد. برچسب ظالمانه تروریسم از مجاهدین برداشته شد. كارزار هفت ساله سیاسی و حقوقی پارلمانترها‌ ، حقوقدانان و مقاومت ایران به نتیجه رسید. یك مانع بزرگ در برابر تغییر در ایران و استقرار دمكراسی در ایران برداشته شده است این لحظه كم نظیری در تاریخ اروپاست. پیروزی قانون بر منافع حقیر اقتصادی‌ ، و پیروزی عدالت بر مماشات با فاشیسم مذهبی. متن کامل

۱۳۸۷ بهمن ۷, دوشنبه

فرازهايى از كارزار پيروزمند مقاومت ايران، عليه توطئه و برچسب تروريستى 7:56:26 AM 1387/11/7
مریم رجوى (اسفند 1385) : مقاومت ایران با برخورداری از رأی عدالت اروپا، ستیزه‌جویی شورای وزیران را به چالش میكشد. ما در این مبارزه با تمام قوا پیش میرویم. نیروی همبستگی ملتهای اروپا همراه ماست. امروز من فقط یك سودا در سر دارم؛ سودای آزادی ایران. متن کامل

رهبر مقاومت خروج پیروزمند سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست تروریستی را تبريك گفت 2:56:30 AM 1387/11/7
مسعود رجوي - رهبر مقاومت ايران مسعود رجوي - رهبر مقاومت ايران
رهبر مقاومت خروج پیروزمند سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست تروریستی اتحادیه اروپا كه حاصل كارزار عظيم هفت ساله رئیسجمهور برگزیده مقاومت ایران است را به مردم ایران و هموطنانمان در كشورهای مختلف جهان و به ویژه به اشرف پایدار و قهرمانان سرافزارش تبریك و تهنیت گفت.

جشن و شادى و سپاسگذارى اشرفيان از رئيس جمهور برگزيده مقاومت 11:48:19 AM 1387/11/7
جشن پيروزي اشرفيان - آرشيو جشن پيروزي اشرفيان - آرشيو
مجاهدان شهر اشرف با شنیدن خبر پیروزی بزرگ مقاومت ایران مبنی بر حذف نام مجاهدین از لیست تروریستی اتحادیه اروپا به شادی پرداختند.

مریم رجوی: برچسب تروریستی بزرگترین كمك به ماندگاری فاشیسم دینی بوده است 7:15:29 PM 1387/11/7
مريم رجوي رئيس جمهور برگزيده مقاومت مريم رجوي رئيس جمهور برگزيده مقاومت
با لغو برچسب تروریستی سیاست استمالت اروپا در هم شكست و چرخهای تغییر در ایران با شتاب مضاعف شروع به حركت خواهند نمود
بهدنبال لغو برچسب تروریستی اتحادیه اروپا علیه سازمان مجاهدین خلق ایران، خانم مریم رجوی، رئیسجمهور برگزیده مقاومت ایران گفت ستون فقرات سیاست استمالت اروپا در هم شكست. سرمایهگذاری استراتژیك ملایان براى به محاق بردن مقاومت فرو ریخت و از امروز چرخهای تغییر دموكراتیك در ایران با شتاب مضاعف شروع به حركت خواهند نمود. وی گفت اتحادیه اروپا میبایست خسارت عظیم مردم ایران از بابت این برچسب ظالمانه را جبران كند و بجای مقاومت مشروع آنان این رژیم نامشروع و قرون وسطایی را در لیست تروریستی قرار دهد، تحریمهای همه جانبه بر آن اعمال كند و پرونده جنایاتش علیه مردم ایران به شورای امنیت ملل متحد را ارجاع كند. خانم رجوی كارزار 7ساله حقوقی و سیاسی مقاومت ایران علیه برچسب ظالمانه تروریستی را جزو ضروری مبارزه علیه فاشیسم دینی حاكم و لازمه استقرار دمكراسی در ایران توصیف نمود و تاكید كرد این برچسب بزرگترین كمك به ماندگاری فاشیسم دینی حاكم بر ایران بوده است. حقیقتی كه از خشم دیوانه وار آخوندها نسبت به لغو این برچسب میتوان تشخیص داد. آنها از هیچ فشار سیاسی و دیپلوماتیك و از هیچ تهدید و تطمیعی براى جلوگیری از حذف برچسب خودداری نكردند. برخی قدرتها و صاحبان منافع بزرگ اروپایی نیز همه تلاش خود را براى نادیده گرفتن احكام دادگاه بهعمل آوردند و در آخرین روزها نیز براى خوش آمدن رژیم به یك فرجامخواهی بیحاصل دست زدند. رئیسجمهور برگزیده مقاومت افزود تصمیم امروز شورا، پیروزی مقاومت و عدالت بر منافع حقیر اقتصادی و بر سیاست مماشات است. در این كارزار نیروی عدالت و پارلمانها و قانونگذاران كشورهای اروپایی در كنار ما بودند. برچسب ناروای تروریسم به مجاهدین، نه تنها به اعدام و سركوب در ایران كمك كرده بلكه به گسترش جنگ و خونریزی در منطقه دامن زده است. تنها راهحل بحران ایران، تغییر دموكراتیك توسط مردم و مقاومت ایران است. امروز بجای مشاركت در سركوب اپوزیسیون دموكراتیك این رژیم، اتحادیه اروپا میبایست مقاومت ایران را كه براى دمكراسی، جدایی دین از دولت مبارزه میكند را برسمیت بشناسد. خانم رجوی تاكید كرد پس از 7حكم دادگاههای اروپایی و پس از حذف نام مجاهدین از لیستهای انگلیس و اتحادیه اروپا، نگهداشتن مجاهدین در لیست وزارت خارجه آمریكا، بیش از هر زمان دیگر نامشروع و ناموجه است. ضروری‌ترین وجه تغییر در سیاست آمریكا و رئیسجمهور جدید آن، كنار گذاشتن استمالت از آخوندها و حذف این نام‌گذاری است. رئیسجمهور برگزیده مقاومت خاطرنشان كرد پس از حذف نام مجاهدین از لیست تروریستی، زمان آن رسیده است كه دولت عراق به موقعیت قانونی ساكنان شهر اشرف بهعنوان افراد حفاظت شده تحت كنوانسیون چهارم ژنو اذعان نماید و محدودیتهای ظالمانه علیه آنان را لغو كند. خانم رجوی از كمیته در جستجوی عدالت به ریاست دكتر ویدال كوادارس نایب رئیس پارلمان اروپا كه در برگیرنده 2000 قانونگذار در سراسر اروپاست و همچنین از حقوقدانان و وكلای برجسته اروپایی به پیشتازی لرد اسلین قاضی سابق دیوان عدالت اروپا و همه زنان و مردان شریف اروپایی كه طی سالهای گذشته به‌طور خستگیناپذیر این نامگذاری ظالمانه را به چالش طلبیدند تشكر كرد و این پیروزی بزرگ را به آنان تبریك گفت. دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران 7بهمن 1387 (26ژانویه 2009).

۱۳۸۷ بهمن ۵, شنبه

جهان در آیینه مرور

لیلا جدیدی

در این شماره می خوانید:

- آمریکا، افغانستان، پاکستان و هند، فرازیابی بحران

- غزه و اختلاف در جنبش ضد جنگ

- " قدرت هوشمندانه" یا " نه سخت نه نرم "، از اوباما تا هیلاری کلینتون

آمریکا، افغانستان، پاکستان و هند، فرازیابی بحران

دريا سالار مايک مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمریکا پس از سفرهای متعدد خود جهت بررسی شرایط جنگ در افغانستان گفت: " اوضاع امنيتی در افغانستان در سال ۲۰۰۹ وخیم ترین شکل از زمان شروع جنگ در افغانستان خواهد بود، مگر اينکه ايالات متحده و کشورهای ديگر اقدامهای موثر و فوری انجام دهند."

بنا به گزارش تازه ای از شورای بین المللی برای امنیت و توسعه، نیروهای طالبان هم اکنون بیش از 72 درصد افغانستان را کاملا در دست دارند. بسیاری از نیروهای طالبان از درون خاک پاکستان و در مرزهای افغانستان می جنگند و از این رو پاکستان نقشی کلیدی در این امر برای آمریکا بازی می کند.

همزمان، حکومت هند همچنان بمب گذاری در بمبئی را دستاویز قرار می دهد تا بحران با کشور همسایه که از دیگر باز با یکدیگر دشمنی داشته اند را افزایش دهد. هند تلاش می کند حمایت بین المللی، به ویژه از آمریکا را برای رویارویی با پاکستان به دست آورد. در حالی که هر دو کشور موضوع شروع جنگ را کمتر مطرح می کنند اما تهدید جنگ با حوادثی که رخ داده است هر چه بیشتر پر رنگ می شود.

این تسلسل در بحران را رئیس جمهور تازه قسم خورده آمریکا، آقای باراک اوباما از 8 سال دولت بوش به ارث می برد.

Zone de Texte: جهان در آیینه مرور لیلا جدیدی  برای آمریکا، همه راه ها به افغانستان ختم می شود. از این رو تیم امنیت ملی باراک اوباما در حال تحقیق و بررسی راهکارهای عملی که بتواند به بهبود وضع در افغانستان کمک کند می باشد. این راه حلها شامل دو برابر کردن تعداد سربازان آمریکایی در این منطقه، تنظیم رابطه با زبان خوش و زبان سخت با پاکستان، حل و فصل خصومتهای پاکستان و هند و پیشگیری از جنگ بین دو کشور که در نهایت نیروهای ارتش پاکستان را از مرز افغانستان به مرز هند می کشاند، می باشد. با این همه، برای این که آمریکا خود را در این جنگ هفت ساله پیروز خطاب کند، چشم انداز نزدیکی وجود ندارد.

از آنجا که پاکستان نقشی کلیدی در مرزها و کنترل عده ای از نیروهای طالبان که از خاک این کشور می جنگند را دارد، آقای مولن با برخی از مقامهای پاکستانی که شامل رئیس ارتش پاکستان نیز می شد، دیدار کرده است. او در یک مصاحبه با نیوزویک از دیدار خود با اشفق پرویز کیانی ابراز رضایت کرد و او را دارای خصوصیات برجسته دانست. مولن، فرمانده ارتش پاکستان را مردی سر سخت و کاملا سوار بر اوضاع، خوش قول و قابل اعتماد توصیف می کند و می گوید که او همه تلاش خود را در مرزهای پاکستان و افغانستان کرده است.

از سوی دیگر، ریچارد بوچر، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز جهت رایزنی به هر دو کشور سفر کرده و خواستار همکاری دو کشور با یکدیگر شده است.

مساله هند و پاکستان همچنان حاد باقی مانده است. واشنگتن که مهمترین مساله اش ثبات در افغانستان و ادامه اشغال این کشور است، ضمن فشار بر پاکستان برای مبارزه با تروریسم، هند را نیز از شروع جنگ با پاکستان منع می کند. این در حالیست که هند در دوران ریاست جمهوری بوش به لحاظ سیاسی و استراتژیک به آمریکا نزدیک شد. با این همه، واشنگتن از این کشور در امر تنبیه پاکستان و احتمالا حمله نظامی به پاکستان، حمایت نکرد.

جالب توجه است که آمریکا خود به حملات نظامی در داخل مرزهای پاکستان دست می زند و این کشور را تهدید به حملات بیشتر می کند و همزمان به اسرائیل نیز برای حمله به غزه چراغ سبز نشان می دهد و از آن حمایت می کند و با این حال از هند می خواهد که دشمنی با پاکستان بر سر عملیات تروریستی بمبئی کنار بگذارد. این امر البته خشم بسیاری را در درون حلقه قدرت حاکمه هند برانگیخته است و بدین جهت خواستار اقداماتی مستقل از آمریکا شده اند.

سفیر سابق هند در پاکستان در این باره می گوید: "هیچ کشور حاضر نمی شود برای تو بجنگد. باید خودت بجنگی. فقط ببینید تفاوت بین پاسخ هند به بمب گذاری در بمبئی با واکنش اسرائیل به غزه را. آمریکا خود به شدت به پاکستان تکیه کرده است. بنابراین اگر هند مدرک دقیقی در دست دارد که پاکستان در این عملیات دخالت داشته، بدانید که آمریکا به ما کمک نخواهد کرد. ما خود باید اقدام کنیم."

حملات تروریستی بمبئی با چندین هدف در نوامبر سال میلادی گذشته صورت گرفت و دست کم 170 نفر کشته به جا گذاشت. هند مدارکی را ارایه داده است که می گوید نشاندهنده همکاری پاکستان در این عملیات است. اما پاکستان هم به طور مکرر مسئولیت خود را انکار کرده است.

دولت هند می گوید شواهد مربوط به ارتباط عواملی در پاکستان با حملات بمبئی را در اختیار دولت پاکستان قرار داده است. پراناب موکرجی، وزیر خارجه هند گفت جامعه بین المللی نیز در جریان این شواهد قرار خواهد گرفت.

اطلاعات به دست آمده از گفتگوهای تلفنی ماهواره ای و دیگر وسایل ارتباطات راه دور و نیز تسلیحات، از جمله شواهد ارایه شده به سفیر پاکستان در دهلی است.

آقای موکرجی اظهار امیدواری کرد که پاکستان با دریافت این شواهد، به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

یکی از اهداف مهم سفر ریچارد بوچر، معاون وزارت خارجه آمریکا به پاکستان همین مساله و جهت تلاش برای کاهش تنش میان هند و پاکستان است .

اما هر دو کشور هند و پاکستان نه تنها با مشکلات مرزی و تروریستی باید دست و پنجه نرم کنند بلکه، در جامعه و در دستگاه سیاسی خود نیز با معضلات عظیمی روبرو هستند. یکی از موانعی که در برابر هر دو حکومت قرار گرفته، حمایت بخشی از طبقه حاکمه از آمریکا و اشغال افغانستان است. مورد دیگر بحرانهای اقتصادی است. هند و پاکستان هردو با فشار و تهدید بر جامعه به این شرایط پاسخ گفته اند. در زمینه سیاسی، برای نمونه، با فرا رسیدن انتخابات در سال جاری، دولت دهلی نو از سوی حزب هندوی "بهاراتیا جانتا" تحت فشار قرار گرفته است. این حزب معتقد است که دولت باید رفتار سخت تری با پاکستان داشته باشد. دبیرکل این حزب، حمایت خود از یک حمله نظامی به کشور همسایه را اعلام کرده است.

بحران همچنین در دستگاه سیاسی پاکستان نیز افزایش یافته است. نخست به این دلیل که هر آنچه رنگ و بویی از امتیاز دهی به هند داشته باشد، ریسک سیاسی بزرگی را در بر دارد. اصطکاک در درون حکومت پاکستان هنگامی علنی تر گشت که یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، محمود علی درانی، مشاور امنیت ملی پاکستان را به جرم "رفتار غیر مسوولانه" و "فقدان هماهنگی" در امور امنیت ملی برکنار کرد. آقای درانی در یک تلویزیون هندی اظهار داشت که "اجمل کساب"، فردی که در نخستین شب حملات دستگیر شد و از سوی دولت هند به قتل، جنگ علیه یک کشور و توطئه چینی جنایت آمیز متهم شده است، یک شهروند پاکستانی است. پاکستان پیش از این از تایید هویت این شخص خودداری می کرد و می گفت نام او در پایگاه داده های شهروندان پاکستانی وجود ندارد.

هند می گوید عامل حملات بمبئی، "لشکر طیبه" که مستقر در پاکستان است می باشد. از "لشگر طیبه" به عنوان یکی از بزرگترین سازمانهای اسلامگرای تندرو در جنوب آسیا نام برده می شود که هدف آن، ایجاد حکومت اسلامی در این منطقه و خاتمه دادن به حاکمیت هند بر کشمیر است.

به هر جهت اقدام آقای گیلانی اختلافهای سیاسی بین نخست وزیر و آصف علی زرداری، رییس جمهور را به اوج رساند. آقای درانی که از سوی آقای گیلانی خلع مقام شده است، یک ژنرال بازنشسته و سفیر سابق این کشور در واشنگتن است که رییس جمهور او را بر مسند مشاور امنیت ملی پاکستان نشانده بود.

بنابه برخی گفته ها، تعدادی از فرماندهان ارتش پاکستان برای برکناری درانی تلاش می کردند زیرا او را همدست هند و ایالات متحده آمریکا می دانستند.

در چنین اوضاع آشفته ای که هیچیک از طرفین هند و پاکستان نه می خواهد و نه می تواند با طرف مقابل مذاکره کرده و صلح جویانه برخورد کند و از سوی دیگر بحران در افغانستان به هیچ وجه نزدیک به اتمام نیست، مردم هر سه سرزمین در خطر جنگ و کشتار بیشتر قرار می گیرند.

سیاست خارجی دولت تازه اوباما که قرار است نه سخت و نه نرم باشد، نمی تواند صلح را در شرایط اشغال تضمین کند.

غزه و اختلاف در جنبش ضد جنگ

کشتار بی رحمانه ساکنان غزه سبب خشم و اعتراض گسترده مردم خاورمیانه و سراسر جهان شده است. اعتراضات از چند ساعت پس از حمله اسراییل به غزه آغاز شد. این اعتراضها در آمریکا که دولت آن حامی پر و پا قرص اسرائیل باقی مانده نیز صورت گرفت.

روز 10 ژانویه بیش از 20 هزار نفر در واشنگتن در بزرگترین تظاهراتی که برای حمایت از مردم فلسطین بر پا گردید، شرکت کردند. اگر چه اکثر شرکت کنندگان

عرب- آمریکایی بودند اما بسیاری از فعالان و سازمان دهندگان جنبش ضد جنگ نیز در آن شرکت داشتند.

اما متاسفانه در جنبش ضد جنگ بر سر موضع گیریها اختلاف نظرهایی ایجاد شده که پیشبرد آن را بعد از این دشوار خواهد کرد. موضوع، روش و برخوردی است که جنبش ضد جنگ باید در برابر جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین داشته باشد. شاید تصور شود که اختلاف بر سر موضع گیری از حمایت یا عدم حمایت از حماس است اما اینطور نیست. سوال اصلی این است که با اسرائیل چه برخوردی باید داشت. آیا باید این جنبش، جنگ اسرائیلی را با دو جنگ عراق و افغانستان ارتباط دهد؟ اگر چنین رویکردی در پیش گرفته شود آنگاه جنبش ضد جنگ بخشی از حامیان خود را که یهودیان لیبرال و دمکرات و فعال هستند از دست خواهد داد؟

بسیاری از نیروهای جنبش ضد جنگ خواسته اند که فلسطین در کنار دو جنگ عراق و افغانستان قرار گرفته نشود. از جمله رهبران ائتلاف ملی ضد جنگ به نام "اتحاد برای صلح و عدالت". این عده طی بیانیه ای "بحران انسانی" در غزه را " اسفناک" توصیف کرده اند اما خواستار خروج اسرائیل از غزه نشده اند. آنها خواستار "آتش بس فوری" شده و از قطعنامه 1680 شورای امنیت سازمان ملل که در 8 ژانویه با 14 رای مثبت، بدون رای منفی و با رای ممتنع آمریکا تصویب شد، حمایت کرده اند. در این بیانیه آمده است: "هر نوع خشونت و ترور علیه شهروندان و هر نوع روش تروریستی محکوم است. "اتحاد برای صلح و عدالت" معتقد است، غیبت آمریکا در هنگام رای گیری - به جای آنکه حضور داشته باشد و رای منفی بدهد - نشانده این إست که که فشارهای جمعی ما تاثیر گذار بوده و ما در سیاست آمریکا تغییر ایجاد کرده ایم."

حال ببینیم این اظهارنظر چه نقصی دارد.

1- شورای امنیت 13 روز پس از شروع حملات اسرائیل به تکاپو افتاد. صدها نفر در این مدت زمان جان خود را از دست داده بودند. آیا این بدان دلیل نیست که شورای امنیت سازمان ملل قصد بازداشتن اسرائیل از پیشروی را نداشته و تنها وقتی در صحنه حضور پیدا می کند که هر گونه قرار صلحی به نفع اسرائیل پایان بگیرد؟

2- غیبت آمریکا در رای گیری شورای امنیت آیا درست به این معنا نیست که از حملات اسرائیل حمایت می کند؟ این امر که دو مجلس سنا و نمایندگان بیانیه ای را به تصویب رساندند که از اسرائیل حمایت می کند کافی نیست تا دریابیم سیاست آمریکا "تغییر" نکرده است؟

3- مصوبه شورای امنیت نه به توقف عملیات اسرائیل اشاره می کند و نه خروج فوری سربازان اسرائیلی از غزه را خواستار می شود. به گفته یک تحلیل گر اسرائیلی مدافع حملات اسرائیل، این بیانیه "تنها خواستار آتش بس" شده است.

4- بیانیه شورای امنیت سازمان ملل خواستار خلع سلاح اسرائیل که ارتش آن در رتبه چهارم جهان قرار گرفته و بزرگترین دریافت کننده کمک نظامی آمریکا است نمی شود اما می خواهد که از رسیدن سلاح به حماس جلوگیری شود. آیا این عدم بی طرفی شورای امنیت را به اثبات نمی رساند؟ آیا نباید هر دو طرف حماس و اسرائیل و حامیان آنها از ادامه جنگ و جنگ افروزی منع می شدند.

از سوی دیگر، بخش دیگری از جنبش ضد جنگ نیز چشم خود را به روی جریان بنیادگرا و تروریستی حماس که از جانب رژیم جمهوری اسلامی که هدفی جز ایجاد تنش و دور کردن توجه از برنامه هسته ای خود باضافه نابسامانیهای اقتصادی اجتماعی درون کشور ندارد می بندد و به جای حمایت از مردم فلسطین و برقراری صلح، خواستار رسیدن سلاح به دست "مردم" و یا "مقاومت" و در واقع حماس می شود.

جنبش ضد جنگ باید بر اولین و مهمترین علت وجودی خود یعنی، اعتراض به جنگ پافشاری کرده و هیزم آور و آتش افروز را یکجا محکوم کند. این جنبش مانند هر جنبش به حق دیگری، بایستی بر عدالت، انسانیت و حقوق بشر تکیه داشته باشد حتی اگر صفهای طویلی نداشته باشد.

" قدرت هوشمندانه" یا " نه سخت - نه نرم"، از اوباما تا هیلاری کلینتون

بار دیگر شاهد این واقعیت می گردیم که جنسیت، نژاد و رنگ پوست هر چه که باشد، تاثیری در سمت گیری طبقاتی به سود یا زیان میلونها انسان زحمتکش جهان ندارد. انتخابات در ایالات متحده آمریکا که یکی از خبر سازترین رویدادهای سال 2008 بود و بارک اوباما را بر صندلی ریاست جمهوری و سناتور هیلاری کلینتون را بر مسند وزارت امور خارجه نشاند، تازه ترین گواه بر این ادعاست. برای نمونه، سناتور هیلاری کلینتون که در جریان انتخابات تلاش می کرد جنسیت خود را به رخ مردم عاصی از فقر و نابرابری اجتماعی بکشد تا از آب گل آلود ماهی تازه بگیرد، در مقام وزیر خارجه، دست کمی از همقطاران مذکر خود ندارد.

خانم کلینتون در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا که صلاحیت او را بررسی می کرد، بر پیکر سیاستهای امپریالیستی و جنگ افروزانه آمریکا جامه ای از همان جنس اما منزه نمایانه پوشاند. او گفت: "ما به دیپلماسی ادامه می دهیم زیرا برخوردی هوشمندانه است" و سپس افزود: "اما می دانیم که برخورد نظامی نیز زمانی مورد نیاز است."

از همین رو او از جانب هر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه مورد ستایش قرار گرفت.

اما مهمترین سوال در برابر او، بمباران غزه از جانب اسرائیل بود. او از قتل عام فلسطینیهای ساکن غزه پشتیبانی کرد و گفت: "رییس جمهور جدید و من درک می کنیم و عمیقا با خواست اسرائیل برای دفاع از خود در شرایط حاضر و در برابر راکتهای حماس سمپاتی داریم." او نسبت به "رنجی که شهروندان فلسطینی و اسرائیلی" در این شرایط تحمل می کنند ابراز همدردی کرد آنهم زمانی که تنها در چند روز اخیر هزار نفر از مردم غزه زیر حملات اسرائیل جان سپرده اند.

خانم کلینتون گفت که او و اوباما "از اسرائیل در دفاع از خود حمایت می کنند و می توانند درک کنند تحت پرتاب راکت بودن چگونه است."

چراغی از این سبز تر نمی توان به اسرائیل برای ادامه کشتار مردم فلسطین داد.

او در مورد افغانستان، عراق و ایران نیز گفت: "سیاست خارجی باید بر پایه پرنسیپ و پراگماتیسم باشد و نه ایدیولوژی جامد" و با این حال سخنان وی در برگیرنده مضمون سیاست بوش بود. او همچنین از همکاری دولت جدید با رابرت گیتس، وزیر دفاع، ژنرال دیوید پتروس، رییس مرکز فرماندهی و ژنرال داگلاس لوت، مشاور امنیت ملی در عراق و افغانستان سخن گفت. هر سه نفر آنها مقامهای خود را در دولت جدید حفظ خواهند کرد.

خانم کلینتون با تکرار "قدرت هوشمندانه" که مورد تشویق هر دو حزب قرار می گیرد، بر تغییری در سیاست امپریالیستی آمریکا تاکید می کند که یک جانبه گری کمتر را برای باز پس گیری حیثیت از دست رفته در دوران جورج بوش پیش خواهد برد.

در این زمینه، در اوایل سال جدید میلادی مرکز استراتژی و تحقیقات بین المللی کمیسیونی تشکیل داده است که سیاست "قدرت هوشمندانه"را پیش ببرد. در صدر این کمیسیون، ریچارد آرمیتاژ و جوزف نی قرار گرفتند. گزارش کمیسیون، "قدرت هوشمندانه" را "نه سخت و نه نرم" بلکه، "تفسیری ماهرانه از هر دو" توصیف می کند. بدین معنا که تمام ابزارهای لازم را برای رسیدن به هدف باید به دست گرفت. این روش ضمن لزوم اقدامات نظامی و آمادگی برای آن، یافتن متحدین بیشتر و قوی تری را توصیه می کند. بدین طریق اقدامات آمریکا حق به جانب و قابل توجیه تر خواهد بود.

مفهوم "تغییر" که شعار اصلی انتخاباتی اوباما بود، دگرگونی در سیاست تهاجمی آمریکا و کاستن از وزنه جنگ در آن نیست بلکه، مشروع کردن آن است.

برخی از مطالب نبرد خلق شماره 283 را در همین ستون بخوانید

نبردخلق شماره 283 در یک فایل پ د اف

فراسوی خبر... 6 بهمن

از پنجره هم راهی به دانشگاه نیست

منصور امان

خیز اول دولت نظامی - امنیتی برای اعمال محدودیت بیشتر بر ورود قشر ناراضی جوان به دانشگاه ها، با یک عقب نشینی تحقیرآمیز پایان یافت. مُبتکران این طرح از زبان "دانشجویان بسیجی" از مجلس مُلاها خواسته اند برای "گرفتن بهانه از بهانه جویان و ملامت گران"، آن را مسکوت بگُذارد.

پروژه "دانشجو سازی" و اشغال دانشگاه ها، به طور علنی رزرو 40 درصد فُرصتهای تحصیلی به دستجات شبه نظامی و مُزدبگیر را هدف گرفته بود و واکُنش دفاعی به افزایش موج اعتراضات علیه استبداد دینی حاکم و سیاستهای آن و شکل گیری مُقاومت در برابر سرکوب حُکومتی در مراکز علمی سراسر کشور به شُمار می رفت.

دولت نظامی – امنیتی پس از تصاحُب قُدرت، تبدیل این کانون اعتراضی به گورستان و قلمرو آرامش را در راس دستور کار خود نهاده بود و اینک سه سال بعد از سرکوب گُسترده دانشجویان و توسُل جُنون آسا به شلاق و زندان علیه آنها، به آوار تلاشهای شکست خورده و طرحهای نقش برآب شُده خود چشم دوخته است.

دولت نظامی – امنیتی پس از بیرون انداخته شُدن رییس خود از در عقب دانشگاه تهران، جُز ورود از پنجره ی "سهمیه 40 درصدی" هیچ راه دیگری برای اعلام حُضور خود در این پهنه پُر خطر را نمی تواند تصور کُند. اعتراف به این واقعیت در قالب طرح مزبور، کارایی و تاثیر واقعی مُبارزه و مُقاومت دانشجویان را به نمایش گُذاشته است.

حتی دلیلی که صاحبان پروژه برای روی یخ گُذاشتن آن عُنوان می کُنند، از کیسه ی هراس از روبرو شُدن با خشم و خیزش دانشجویان و نتیجه ی آن بیرون آورده شُده است.

یکبار دیگر استبداد مذهبی به گونه تلخی تجربه می کُند که توازُن قُوا در این میدان را شُمار سلولهای انفرادی، درازای شلاق و قُطر چُماق قانون و پروژه های دولتی تعیین نمی کُند.

برنارد كوشنر باید از تصمیم دادگاه عدالت اروپا تبعیت كند 10:29:33 AM 1387/11/5
ژان پیر دوبوآ رئیس لیگ حقوقبشر فرانسه ژان پیر دوبوآ رئیس لیگ حقوقبشر فرانسه
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: لیگ حقوقبشر فرانسه از برنارد كوشنر وزیر امور خارجه خواست از تصمیم دادگاه عدالت اروپا براى لغو نامگذاری تروریستی مجاهدین تبعیت كند. دادگاه عدالت اروپا در روز 4دسامبر 2008 حكم داد تصمیمگیری اتحادیه اروپا براى انسداد داراییهای مجاهدین را لغو كند. ژان پیر دوبوا رئیس لیگ حقوقبشر فرانسه در سرگشاده خود به كوشنر به وی انتقاد كرد و تصمیم فرانسه را براى ابقای نام مجاهدین در لیست تروریستی «این را غیر قابل قبول دانست». خبرگزاری فرانسه خاطرنشان كرد: وزیر امور خارجه دانمارك پر استیگ مولر، روز 7ژانویه اعلام كرد كه دانمارك درخواست خارج كردن نام مجاهدین از لیست را خواهد كرد.


اولیور نورث: اگر اوباما در مبارزه با رژیم آخوندی جدی است، باید نام مجاهدین را از لیست آمریكا خارج كند 11:44:31 AM 1387/11/5
هيلاري كلينتون هيلاري كلينتون
اولیور نورث مدیر جلسهیی كه نامگذاری تروریستی مجاهدین را به دولت آمریكا پیشنهاد كرده بوده، از دولت باراك اوباما خواست در چارچوب سیاست تغییری كه وعده آن را داده است نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از لیست تروریستی خارج كند تا پیامی به همه كسانی باشد كه خواستار تغییر در ایران هستند. اولیور نورث در مقالهیی با عنوان «خطر واضح و حاضر» كه در مركز اطلاعرسانی تاونهال (TOWNHALL) درج شده نوشت: روز چهارشنبه كمتر از 24ساعت بعد از تحلیف اوباما، سایت كاخ سفید اعلام كرد كه آنها با ایران وارد یك دیپلوماسی سخت و مستقیم و بی‌قیدوشرط می‌شوند. روز پنجشنبه درحالیكه خانم كلینتون با كاركنان جدیدش در وزارت‌خارجه دیدار می‌كرد، دیپلوماتهای 27 كشور اتحادیه اروپا توصیه كردند كه این اتحادیه نام سازمان مجاهدین خلق را از لیست تروریستی خارج كند. انتظار می‌رود این توافق توسط وزیران‌خارجه اتحادیه اروپا وقتی كه روز دوشنبه در بروكسل بلژیك دیدار كنند به تصویب برسد. چنانچه تصمیم اتحادیه اروپا مورد تأیید قرارگیرد تنها آمریكا خواهد ماند كه به نام گذاری تروریستی این سازمان ادامه میدهد. من خود مدیر جلسه‌یی بودم كه توصیه براى این [نامگذاری] را عنوان كرد. اما چنین چیزی مربوط به گذشته است و الان وضعیت تغییر كرده است. اولیور نورث خاطرنشان كرد: سازمان مجاهدین اولین گروهی است كه جهان را از برنامه مخفی اتمی رژیم ایران مطلع ساخت. گرچه اكثر آژانسهای اطلاعاتی غرب این اتهام را در 2002 رد كردند و حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این اظهارات را نادیده گرفت اما این اطلاعات مثل تیری بود كه به خال خورد… از آن زمان تاكنون سازمان مجاهدین خلق ایران تعقیب و مراقبت مخفی و ارائه گزارشهایی در مورد محمولههای تسلیحاتی رژیم ایران كه به داخل كشور و چه از ایران به خارج میرفت، انجام داده است. این اقدامهاى شامل اطلاعاتی مربوط به یك كشتی پر از سلاح بود كه به سوی سوریه میرفت و این هفته در دریای سرخ توسط كشتیهای جنگی آمریكایی كه مشغول گشت زنی براى مقابله با قاچاق بودند، توقیف شد. ولی متأسفانه روزچهارشنبه تنها كسانی كه هشیار بودند، فقط وكلا بودند، لذا این كشتی كه پرچم قبرس را داشت اجازه یافت به سوی كانال سوئز به پیش برود، به امید این كه شاید مصریها دلیلی براى متوقف كردن آن پیدا كنند. مدیر جلسهیی كه نامگذاری تروریستی مجاهدین را به دولت وقت آمریكا پیشنهاد كرده بود، همچنین گفت: اگر اوباما حقیقتاً در برخورد با رژیم آیت‌الله‌ها، احمدی‌نژاد و مردم ایران جدی می‌باشد، می‌بایست نام سازمان مجاهدین را از لیست سیاه تروریستی در آمریكا فوراً خارج كند و به اروپا بهخاطر پیشگامی در این رابطه دست مریزاد بگوید. چنین اقدامی؛ علامتی از یك حمایت فوق‌العاده از كسانی خواهد بود كه می‌خواهند تغییر را در تهران به ارمغان آورند. مگر نهاین كه ”تغییر ”تمام حرف این دولت جدید می‌باشد.

بسیج دیوانه وار آخوندها براى ممانعت از خروج نام مجاهدین از لیست 11:44:32 AM 1387/11/5
شوراي ملي مقاومت ايران شوراي ملي مقاومت ايران
دبیرخانه شورای ملی مقاومت با صدور اطلاعیهیی خبر داد: فاشیسم دینی حاكم بر ایران براى جلوگیری از اجرای احكام دادگاههای اروپایی و خارج شدن نام مجاهدین از لیست تروریستی به بسیج دیوانهواری دست زده است. در این اطلاعیه آمده است: بهدنبال صدور حكم 4دسامبر 2008 دیوان عدالت اروپا و لغو بر چسب تروریستی علیه سازمان مجاهدین خلق ایران، شورای عالی امنیت رژیم آخوندی، وزارتخارجه و وزارت اطلاعات را مأمور كرد تا با استفاده از همه ابزارهای دیپلوماتیك و اقتصادی و تهدید و تطمیع كشورهای اروپایی را به نقض حكم دادگاه و حفظ سازمان مجاهدین خلق ایران در لیست تروریستی وادار كنند. این تلاشها در روزهای اخیر ابعاد بیسابقه و هیستریكی به خود گرفته است. در همین مدت سركردگان رژیم آخوندی در ملاقات با سفرای كشورهای اروپایی در تهران و سفیران و فرستادگان رژیم در پایتختهای اروپایی بویژه در بروكسل هشدار دادهاند كه خروج مجاهدین از لیست تروریستی عواقب منفی جدی بر روابط اقتصادی و سیاسی فیمابین خواهد داشت. ادامه دارد

۱۳۸۷ بهمن ۴, جمعه

بیش از 35 درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند

زینت میرهاشمی

سرکوب، آزار، پرونده سازی، دستگیری، شکنجه و محاکمه فعالان کارگری در ایران را به شدت محکوم می کنیم.

طرح «تحول اقتصادی» احمدی نژاد که در همسویی با نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی تنظیم شده است، اثرات زیانبار خود را بیش از همه بر زندگی کارگران و مزدبگیران می گذارد.

در طرح اخیر، حداقل دستمزد که همه ساله تعیین می شد، حذف خواهد شد. اگر چه این حداقل دستمزد در همه جا رعایت نمی شد و هرگز با رشد نرخ تورم تناسب نداشته، اما پایه ای برای دستمزد محسوب می شد. بر اساس طرح فوق، کارفرمایان و صاحبان سرمایه آزاداند که برای خرید نیروی کار هر نرخی بخواهند تعین کنند. با توجه به آمار بالای بیکاری، عدم امنیت کار و قراردادهای کوتاه مدت کار، صاحبان کار با دست باز میزان استثمار را بالاتر می برند. در طرح فوق «لایحه هدفمند کردن یارانه ها» وجود دارد که افزایش دستمزد را الزامی نمی داند. بنابراین افزایش سالیانه دستمزد از قانون حذف خواهد شد. بنابراین پایه حقوق و یا حداقل حقوق در کار نخواهد بود.

این طرح در هنگامی ارائه شد که بهای نفت خام بالای 140 دلار رسیده بود. رژیم در حمایت از سرمایه داران و در شرایطی که با رانت دولتی چپاولگران جیبهایشان را با افزایش بهای نفت پر می کردند، دولت وعده دادن «یارانه» را به مردم داد. در حالی که کارگران و مزدبگیران بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل عقب افتادن ماهها حقوقشان دست به اعتراض می زنند، دولت پاسداران وعده «یارانه» نقدی می داد و در حالی که یارانه ای در کار نیست، قیمتها افزایش پیدا کرده است.

در ماهی که گذشت، بهای مواد خوراکی همچنان رشد صعودی داشته است. روزنامه سرمایه 22 دی در رابطه با افزایش قیمت مواد خوراکی نوشت:«بررسی گزارشهای رسمی بانک مرکزی از متوسط نرخ خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران نشان دهنده رشد تا 168 درصدی قیمتها در بازار 38 قلم ماده خوراکی طی یک سال گذشته است.» تفاوت درصدی که قیمتها و هزینه های زندگی با تغیر اندک دستمزدها دارد، حکایت از گستره عمیق فقر است که به طور روزانه بر کارگران و مزدبگیران تحمیل می شود.

اثرات بحران مالی جهانی و کاهش بهای نفت خام بر اقتصاد بحرانی ایران خود را هر چه بیشتر نمایان می کند. رشد نقدینگی در اقتصاد ایران در اثر بالا رفتن قیمت یهای نفت خام طی سه سال اخیر به طور تقریبی از 70 هزار میلیارد تومان به مرز 170هزار میلیارد تومان رسیده است.

متن کامل

سرمقاله

بُنیادگرایی اسراییلی - اسلامی ، یک همگرایی مرگبار

منصور امان

یکبار دیگر دولت اسراییل گردونه ی جنگ و کُشتار را به چرخش درآورده است و ماشین جنگی عظیم آن در شاهراهی که حریف او را بدان هدایت کرده، از روی اجساد می گُذرد. پس از کُشتار آوارگان پا برهنه و بی دفاع فلسطینی در صبرا و شتیلا، میلیتاریسم توسعه گرای اسراییل، فُرصت جدیدی به دست آورده است تا آراسته شُدن خود به ویژگی تروریسم دولتی را به نمایش بگُذارد. زندانیان اُردوگاه مرگ و گُرسنگی غزه که عملیات "سُرب مُذاب" اسراییل آگاهانه آنها را به عُنوان "خسارات اجتناب ناپذیر" زیر فرش بُمب و موشک خود مُثله می کُند، شاهدان مادیت یافتن منطق وحشت پراکنی مرگبار و کوری هستند که تنها تفاوُت آن با متُدهای همکیشان ناتنی خود همچون حماس، القاعده و حزب الله، قرار داشتن در چارچوب بوروکراسی دولت و تشریفات آن است.

مُهم این نیست که چه کسی دُکمه ی پرتاب بُمب بر ساکنان غیرنظامی بیروت و غزه یا فعال کردن جلیقه انفجاری در میان مُشتریان یک قهوه خانه در بغداد و یک رستوران در تل آویو را فشار می دهد، مُهم این است که مردُم عادی، شهروندانی که نه به سبب حرفه ی خود و نه به خاطر مُحیطی که در آن قرار گرفته اند، ارتباطی با کشمکشهای نظامی دارند به مثابه اهداف مشروع جنگی و همچنین خرج توپخانه به شُمار رفته اند.

رسمیت یافتن به عُنوان کشور از نظر حُقوق بین المللی و شناخته شُدن نمایندگان سیاسی به عُنوان دیپلُمات، در مضمون روشهای غیر انسانی و تبهکارانه ی اسراییل تغییری نمی دهد و آن را در جایگاه شرافتمندانه تری نسبت به دستجات آدمکُش غیر دولتی نمی نشاند.

از اخوان المُسلمین تا حماس

فقط روشهای طرفهای درگیر در جنگ کُنونی غزه نیست که خویشاوندی آنها را شناسنامه دار می کُند. این همخونی کمی عمیق تر است، به گونه ای که می توان گُفت حماس، برگ ایدیولوژیک – سیاسی اسراییل علیه گرایشهای مُترقی و ناسیونالیستی در درون جُنبش رهایی بخش فلسطین و دُنیای عرب است.

حماس در سال 1988 و به موازات سرکوب خونین سازمان آزادیبخش فلسطین (از این پس "ساف") از سوی اسراییل و تلاش گُسترده ماشین جنگی و دستگاههای امنیتی آن برای تضعیف و اره کردن پایه های جایگاه "ساف" به عُنوان رهبری فلسطینیها، از دل جریان مُرتجع و دست ساز کلُنیالیستهای انگلیسی، اخوان المُسلمین سزارین شُد. یاسر عرفات، هوشمندانه سرهم بندی یک تشکُل بُنیادگرای اسلامی زیر بینی اسراییل را "دسیسه" اسحاق شامیر، رییس دولت وقت این کشور برای فرسایش تدریجی موقعیت داخلی و بین المللی "ساف" خواند. ارزیابی او از هر چیزی جُز پندار توطیه سرچشمه می گرفت.

عرفات و "ساف" وقتی در سال 1982 زیر آتش توپخانه و موشکهای اسراییلی که لُبنان را اشغال کرده بودند ناچار شُدند پایگاه خود در بیروت را به مقصد تبعیدگاه جدیدی ترک کُنند، به همین گونه شاهد بیرون کشیدن "حزب الله" از شکم "امل اسلامی" گردیدند تا پروسه ی تجزیه قومی و مذهبی این کشور به نیروی مُخرب تازه ای تجهیز گردد. "امل اسلامی" پیشتر با قتل عام آوارگان فلسطینی اُردوگاه تل زعتر که به سرکردگی مُصطفی چمران صورت گرفت، به خوبی نشان داده بود که دسته های مُرتجع مذهبی چگونه می توانند به اسراییل در پُشت جبهه آن یاری برسانند.

اما این تنها فاکت تاریخی پیرامون فلسفه شکل گیری، نقش و موارد مصرف بُنیادگرایان اسلامی نبود که عرفات را پریشان و اسراییل را دلگرم می کرد. حزب مادر حماس، اخوان المُسلمین، خود محصول بی واسطه چنین نقشی و این بار از سوی یک دولت اشغالگر دیگر، امپراتوری انگلیس، علیه جنبش دموکراتیک – ملی "وفد" در مصر است. موعظه ها و نمادهای اخلاقی عهد بیابانگردی و ظرف سیاسی آن یعنی، حُکومت اسلامی، خرج توپی بود که به سوی جُنبشهای استقلال طلبانه که قصد داشت دولت مُدرن بورژوا – دموکراتیک را جایگُزین حکومتهای دست نشانده و بره های دست آموز "ملکه" کُند، شلیک می شُد. اخوان المُسلمین آن ظرفی بود که می بایست گرایشهای سُنتی و مُقاومت اقشار عقب مانده در برابر توسعه را یک کاسه نموده و در شکل نیروی اجتماعی مُخالف، سد راه ناسیونالیستهای دموکرات قرار دهد.

این همان نقشی است که شیخ فضل الله نوری به گونه ناکامی تلاش کرد علیه جُنبش بورژوا – دموکراتیک مشروطه ایفا کُند. او نیز اُمیدوار بود بتواند با برانگیختن ترس جامعه سُنتی از تحولاتی که برای آن ناشناخته بود و تحریک عواطف مذهبی اش علیه قوانین کُفرآمیز فُکُل کراواتیها، مانع تغییر در ساختار دولتی و بُنیانهای اجتماعی و حُقوقی آن گردد. دُشمنی چند دهه بعد تر آیت الله کاشانی و آیت الله خُمینی با جُنبش ملی شُدن نفت و خلع ید از انگلیس که تا سطح همدستی ارتجاع مذهبی با کودتای خارجی فراز یافت، زیر کارکرد و امتیازهای این نیروی اجتماعی مُخرب، برای اهداف و تامین مُستقیم و غیرمُستقیم منافع قُدرتهای بیگانه ی استعماری و نو – استعماری خط تاکید کشید.

فاشیستهای اسلامی در خدمت نژادپرستان اسراییلی

در همان حال که رویای استقلال فلسطین و تشکیل دولت این کشور در چشم و نظر توده آواره یا تحت اشغال آن رنگ می باخت و اعتماد آنها به توانای رهبران شان و در راس آنها یاسر عرفات جای خود را تردید و بدبینی می داد، بُنیادگرایان اسلامی با گرفتن ژست آشتی ناپذیری و زیر سایه اشغالگران به گُسترش نُفوذ خود در میان آنها پرداختند.

اسراییل با گُشاده دستی غیرعادی به حماس اجازه داد از طریق ایجاد مراکز خیریه و اعانه، به گونه تدریجی شُمار بیشتری از مردُم بی چیز غزه را به خود نیازمند کرده و تحت کُنترُل درآورد. حتی آنگاه که دُلارهای نفتی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی آشکارا به پروار کردن حماس پرداختند تا درمانگاه و مدرسه های خود را بسازد و بخش بیشتری از ساکنان را زیر بلیط خود بگیرد، تل آویو حاضر بود به بهای باز شُدن پای این پُشتیبانان مالی به زمین بازی، به سود استراتژی خود چشم بر هم نهد. اسراییل بدینوسیله توده سرخورده از مُذاکرات و کُنفرانسهای بی انتها و بی نتیجه ی بین المللی و وعده های دُروغین برای حل بُحران که فقط تحقیر روزانه و وخیم شُدن شرایط معیشتی آنها را تداوم می بخشید را به آغوش حماس می فرستاد تا نیروی اجتماعی جُنبش آزادیبخش ملی را به سیاهی لشگر ارتجاع مذهبی که همچون خود آن از ایده ی "دو کشور، دو دولت" و همزیستی مُسالمت آمیز نفرت داشت، تبدیل کُند.

بُنیادگرایان اسلامی مطلوبترین دُشمنی بودند که راست افراطی اسراییل می توانست آرزو کُند داشته باشد. جنگ علیه دُشمنی که شمشیر خود را به روی دین، نژاد و دولت یهود کشیده است فقط این فایده را ندارد که موضوعات اصلی یعنی، پایان اشغالگری، شناسایی مردُم تحت اشغال و آوارگان آنها به عُنوان ملت، و به رسمیت شناختن حق آنها برای داشتن سرزمین و دولت خود و در یک کلام، گردن گُذاشتن به همه مولفه های حُقوق ملی و بین المللی را از روی میز کنار می زند و جای آن سوژه جنگ مُسلمانان علیه یهودیها را با تمام ضمایم ایدیولوژیک و فرقه ایش قرار می دهد.

سود دیگر داشتن دُشمنانی مانند حماس و رژیم مُلاها، تقویت پایه های ایدیولوژیک سیاست گُسترش طلبانه و اشغالگرانه ای است که مُهمترین سلاح راست بُنیادگرای اسراییل در جلوگیری از تبدیل دولت یهود به دولت سکولار به حساب می آید. مبانی پیوند اجتماعی در جامعه ای که گرد "دولت یهود" بنا شُده، تنها می تواند از ارزشها، اهداف و پرنسیبهای قراردادی ایدیولوژیک (صهیونیستی) سرچشمه بگیرد، مجموعه ای که در یک سوی طیف آن، "سرزمین موعود" و "حق یهودیان برای داشتن کشور ویژه خود" و در سوی دیگر، عظمت طلبی و نژادپرستی قرار گرفته است.

آنگاه که در تابستان 2007، حماس لوله اسلحه خود را به روی "ساف" گرفت و در یک کودتای خونین، دُشمن دیرینه اسراییل را از غزه بیرون راند و مناطق تحت کُنترُل اشغالگران را دوپاره کرد، به نظر می رسید استراتژی جلوگیری از تحقُق کشور و دولت فلسطین و مُتلاشی کردن پیش ساختارهای اداری و نهادهای اجتماعی آن به دست بُنیادگرایان به ثمر رسیده باشد. حماس پیشتر با حمله و مُتلاشی کردن مجمع اتحادیه های کارگری در غزه، گام بلندی در این مسیر برداشته بود و اکنون سیستم خود که چونان رژیم ولایت فقیه جوهره آن را کُنترُل و اعمال اقتدار تشکیل می دهد، برقرار می ساخت. حماس حتی در روشهای چیره ساختن این سیستم از تجرُبیات جمهوری اسلامی بهره می گیرد. راه اندازی گشتهای ارشاد برای ضرب و شتم زنان بدون حجاب، آتش زدن فروشگاههایی که مشروبات الکُلی یا کاندوم می فروشند، تعطیل کافه های اینترنتی و رستورانها، گُماردن اعضای خود به عُنوان قاضی، آموزگار و... نمونه های آن هستند.

راه حل؟

بُحران فلسطین – اسراییل نه به دلسوزی و نه به محکومیت موسمی آثارش بلکه، به ارایه چشم انداز سیاسی برای حل پایدار آن نیاز دارد. بی شک صُلح طلبی مجرد این نفع را برای مُبلغانش دارد که مُخالف به نظر برسد بدون آنکه آنها را مُتعهد به عمل سیاسی مُشخصی که مُمکن است برایشان دردسر بیافریند، کرده باشد اما زنان و کودکان غزه و خان یونس، زنان و کودکان اشکلن و بیرشدا را از آتش افروزی دو طرف ایمن نخواهد داشت.

نمی توان و نباید اجازه داد در گرد و خاکی که فانتومهای "اف 14" و موشکهای "قصام" برپا کرده اند، موانع پایه ای خاتمه اشغال فلسطین و بُحران خاورمیانه و هُویت نقش آفرینانی که از ادامه این شرایط سود می برند، از نظر ناپیدا و گُم شود.

وجود لشگر پُرجمعیتی از خُرده بورژواهای سرگردان که بین آتش اسراییل و حماس گیر کرده و هیچ راه بهتری از پوشیدن جامه وُعاظ و موعظه ی اخلاق تجریدی پیدا نمی کُنند، قادر نیست بُزدلی یا اشتباه فلسفی - سیاسی (در بهترین حالت) و فریب سیاسی – طبقاتی (در بدترین آن) که در استدلالهای مُستقل از جامعه و شرایط عینی آنها موج می زند را بپوشاند.

زندان اوين دچار آتشسوزى شد 5:51:25 AM 1387/11/3
آتش نشاني آتش نشاني
سایت سركرده پیشین سپاه پاسداران از یك آتش سوزی در زندان اوین تهران خبر داد. این منبع امروز نوشت: بخشهایی از زندان اوین صبح امروز دچار آتش سوزی شد… دود ناشی از این حریق از تپههای اطرف زندان اوین قابل مشاهده است. بهروز تشکر مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اعلام کرد: بهدلیل اینکه ستاد فرماندهی اطلاعاتی در این باره به ما نداده است جزئیات دقیقی از این آتش سوزی ندارم. پاسدار احمدی از سركردگان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مدعی شد آتش سوزی امروز در زندان اوین در اثر اتصال سیمهای برق در یكی از اتاقكهای انباری ساختمان اداری این زندان رخ داده است.